Concert Sursum Corda vol gevarieerde filmmuziek

Met het thema filmmuziek kun je als fanfare uiteraard alle kanten op. Origineel is het niet, maar je kunt als orkest wel laten zien wat je in je mars hebt. Voordeel voor het publiek is dat de klanken vaak herkenbaar zijn. Beide aspecten kwamen vrijdag goed uit de verf bij het voorjaarsconcert van Sursum Corda in dorpshuis Centrum.

Sursum Corda staat pas sinds een kleine twee maanden onder leiding van Lindy Karreman uit Haarlem. Zij vervult die functie in ieder geval tot de zomervakantie.
De fanfare opende met het gedragen stuk Hymn to the Fallen van de beroemde filmcomponist John Williams uit Saving Private Ryan, waarbij de muzikanten hun gevoel kwijt konden. Daarna was het tijd voor de Spaanse invloeden van The Mask of Zorro, met lekker pittige tempo’s. Het derde stuk van de avond was de titelsong van de film Against all odds, ooit geschreven en gezongen door Phil Collins. De film is al lang vergeten (en niet ten onrechte), maar de naam blijft voortleven door Collins en bij de aanwezigen van het concert ook door de geweldige solo op alt-saxofoon door Miranda Harlaar. The Exodus Song is een prachtig gedragen stuk dat hoort bij de verfilming van Exodus, een boek van Leon Uris over de stichting van de staat Israël.

Ook opleidingsorkest Jong Sursum speelde muziek uit films zoals The Lion King, Beauty and the Beast en Aladdin. Jong Sursum is recent weer aangevuld met een stel piepjonge leden, maar duidelijk was dat die kunnen steunen op een prima draaiende groep muzikanten. Jong Sursum sloot af met de bekende klanken uit de James Bondfilm.

In de vertolking van The Imperial March uit Star Wars, waarmee Sursum Corda het concert hervatte, was duidelijk veel oefening gaan zitten. De magnifieke bugelsolo die Eshita Prins liet horen in het Concierto de Aranjuez van Joaquim Rodrigo is bekend geworden door de film Brassed Off. In deze film stond het voorbestaan van een mijnwerkersband onder druk door de maatregelen van Margaret Thatcher in de jaren tachtig. In  de film doet actrice Tara Fitzgerald niet zo heel goed een bugelist na, maar dat Eshita Prins wél een echte bugelist is, kon iedereen vrijdag horen.
In de ingekorte versie van Hans Zimmer At World’s End, een van de Pirates of the Caribbean films, liet Roos Scholtens horen dat ze niet alleen kan spelen, maar ook kan zingen met een heldere vertolking van het openingslied, zonder enige muzikale begeleiding.

De avond werd besloten met het swingende Copacabana uit een gelijknamige tv-film. Barry Manilow zong het origineel en Sursum liet horen ook zo’n swingend nummer goed aan te kunnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *